6 apr. 2015

Ljud & Nätverk

Redan som ung hade jag ett oerhört intresse för ljud och elektronik. Med tillgång till min fars snickeri & möbelfabrik byggde jag tillsammans med min far högtalare och förstärkare till mitt pojkrum. Jag hämtade inspiration från bland annat amerikanska tidningen Audio Interiors.

Intresset för ljud och elektronik kvarstår och det för mig en viktig del i husbygget/hemmet. Idag finns tack och lov billigare och bättre ljudanläggningar som låter bra och tar lite plats.

Jag kommer att välja SONOS nästan överallt då jag anser att de är bäst i sinn klass.

En smaksak kan vissa tycka men till er Farbro Barbros där ute kan jag bara säga, Halå 90 talet ringde!
Det finns genvägar till det perfekta ljudet!!


Köket
I köket blir det inte takhögtalare. Inget fel med det, men jag föredrar verkligen Sonos Play 1 då de låter ypperligt bra. Sonos Play 1 är även mycket prisvärda framförallt för sin play och volymknapp på ovansidan. Musiken kan starta genom att bara trycka på play, förutsatt att det finns en playlist redo.
Två stycken Sonos Play 1 har planerats in, ett strömuttag har anpassats efter dess placering.

SONOS PLAY 1

Badrummen
Tänkte även sätta in en Sonos Play 1 i badrummen ovanför dörren, ett strömuttag är inplanerat där, genom detta spar vi 8,000 per badrum då vi slipper kostnad för Sonos Amp, installation och högtalare. Play 1 är fukt tålig. 
Uppdatering 2016, Så här blev det. Detta är alltså ovanför dörren


Tvättstuga
1 st Play 1

Vardagsrummet
Sonos Playbar monteras med en dold Sonos SUB för att fylla upp vardagsrummet ytterligare med mer ljud. Planerar och förbereder för ett par B&W In-wall högtalare/modell cwm 362 ovanför väggvalvet mot köket (om det går! återstår att se)

Sonos Playbar


Uteplats
B&W AM-1 till en sonos AMP
B&W AM-1

Nätverk
Nya WiFi standarden (AC) är så pass mogen att kablar äntligen tillhör historien. Men för TV (IPTV) tvingas fortfarande konsumenten till att använda kabel då TV använder sig av multicast som inte stöds av WiFi (det är dock på gång). I dagsläget behöver man alltså harva på med en kabel fram till TV:n. Till övervåningen blir det andra lösningar för TV.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar